Voormalig Google-medewerkers maken programmeren leuk voor kinderen door de introductie van Osmo Coding

AMSTERDAM - Leren coderen en programmeren worden de belangrijkste vaardigheden van de 21e eeuw genoemd. In Nederland komt er ook steeds meer draagvlak om in het onderwijs het vak programmeren verplicht te maken voor kinderen van alle leeftijden. Daarom introduceert Osmo – dat een revolutionaire manier heeft ontwikkeld waarop kinderen tegelijkertijd spelen en leren op de iPad – officieel Osmo Coding in Nederland. Waarover Emerce bericht. Osmo Coding is het eerste iPad-spel dat kinderen intuïtief leert programmeren, namelijk met hun handen.

Osmo Coding leert essentiële vaardigheden
Dat het leren van programmeren en coderen voor kinderen vanaf een jonge leeftijd een belangrijk element is in het onderwijs wordt internationaal onderzocht en erkend. Dit wordt onder andere ondersteund door vijftig jaar onderzoek van het MIT, dat heeft geconstateerd dat programmeren de ontwikkeling van het kind stimuleert. In Nederland is er draagvlak om het leren van programmeren te introduceren op basisscholen.

Kinderen kunnen programmeren met Osmo Coding door het gebruik van het spel op de iPad in combinatie met fysieke objecten. Dit bevordert niet alleen de ontwikkeling van sociale, cognitieve en motorische vaardigheden, maar stimuleert ook het creatieve denken. “Spelen met fysieke blokken is tijdloos. Als de blokken van dit spel in elkaar klikken heeft dat iets magisch”, zegt Pramod Sharma, CEO en medeoprichter van Osmo. “Iedere ouder weet dat kinderen op een instinctieve manier leren bouwen, en ik ben blij om deze activiteit te verbinden met het meest fundamentele onderdeel van de moderne technologie: programmeren.”

Hoe Osmo Coding werkt
Bij de ontwikkeling van het spel is gebruik gemaakt van de kennis en ervaring van het Osmo team, dat bestaat uit voormalige Google software engineers. Samen codeerden zij meer dan tien miljoen regels voor producten zoals Google Search, Google Docs en Google Chrome.

Osmo Coding is speciaal ontworpen om kinderen van 5 tot 12 jaar te leren programmeren en werkt met Osmo’s eigen ‘Reflective AI technology’, een tool die de iPad in staat stelt om de objecten voor zich te ‘zien’.

Bron: Emerce

Laatste nieuws